TRESKALLARNA PÅ VÄSBY KONSTHAL 24 SEPTEMBER – 16 OKTOBER 2016 EN UTSTÄLLNING MED BARA ROLIGA, VACKRA OCH ONYTTIGA SAKER GJORDA I TRÄ TILLSAMMANS MED TOMAS SKIMUTIS OCH MARTIN HEAP Att skulptera i trä brukar förknippas med hemslöjd, sprungen ur forna tiders bondesamhälle, tillverkad av enstöringar långt inne i skogen. Treskallarna visar med sin utställning att träskulptur kan vara coolt, urbant, underfundigt, humoristiskt och kan fungera både som konst och inredningsobjekt. Gemensamt för alla tre konstnärer är en fast förankring i naturens värld, där både naturtrogna djur och fantastiska fåglar samsas. TRESKALLARNA är en löst sammanhållen grupp entusiaster som bildades 2013 då vi tillsammans ställde ut på Galleri Bellman på Bellmansgatan, Stockholm. Inriktningen 
är variation och humor i lagoma doser. Det finns även plats för allvar och eftertanke, alltid på ett lekfullt sätt. Jörgen Melin med sina färgsprakande och formsäkra skapelser. Martin Heaps underfundiga metaforer ofta med djurmotiv. Tomas Skimutis klåfingriga utsvävningar utan begränsningar. Allt ryms under ett träparaply.
TRESKALLARNA “THE CUTTING EDGE” 2013-10-17 - 213-10-24 EN UTSTÄLLNING MED BARA ROLIGA, VACKRA OCH ONYTTIGA SAKER GJORDA I TRÄ TILLSAMMANS MED TOMAS SKIMUTIS OCH MARTIN HEAP Att skulptera i trä brukar förknippas med hemslöjd, sprungen ur forna tiders bondesamhälle, tillverkad av enstöringar långt inne i skogen. Treskallarna visar med sin utställning ”The Cutting Edge” att träskulptur kan vara coolt, urbant, underfundigt, humoristiskt och kan fungera både som konst och inredningsobjekt. Gemensamt för alla tre konstnärer är en fast förankring i naturens värld, där både naturtrogna djur och fantastiska fåglar samsas.
Utställning med fåglar som tema 
på Galleri Eva Solvang 2012-05-24 - 2012-06-20
Mycket lyckad utställning. Här är några reflektioner: TRÄ 2010 - Blod, slöjd och dårar, Virserums Konsthall, 2010-05-08 - 2010-12-05 Slöjden har direkt koppling till handens arbete. De deltagande slöjdarna har valts ut av Lars Apelmo. Utställningen speglar svensk slöjd i trä idag. Blod för att det är livet. Blod är också signifikativt för trä och handarbete - slöjd. Dårar för det till synes irrationella i valet av slöjd. En motkraft till konsumtionssamhällets hets. Utställningen visar både täljda gubbar, som aldrig tidigar visats, samt fria objekt med en tydlig datering idag.
Separatutställning på Galleri T, Gamla Stan, 2010-02-06 - 2010-02-11
Sommarslöjd 2008, Nordiska Museet, 13 juni – 28 september 2008 . Nästan alla har som barn skalat barken av en kvist, eller kanske täljt barkbåtar. Några slutar aldrig utan blir mycket skickliga med kniven Att tälja är något av en folkrörelse. Trä och träskärning har inget med ekonomisk rikedom att göra. Det kräver ingen dyrbar verkstad och verktygen är enkla. Alla som vill kan hjälpligt hantera en kniv. Materialet finns överallt och kostar nästan ingenting. Ibland har naturen själv format det, gjort halva arbetet: vrilknöligt och krokvuxet. Och motiven finns runt omkring: människor, växter och djur. Johan Knutsson, intendent

Jörgen Melin   |   Box 5288   |   102 46 Stockholm   |   0702-096 106   |   jorgen@playgraphics.se